På uppdrag av Stockholm stad, har Per Sundin sedan 2008 skapat en årlig ljussättning av fasaderna på konserthuset inför Nobelfirandet. Design idén är baserad på den unika coboltblå färgsättningen. Kalkfärgens blå pigment har en fantastisk egenskap att reflektera ljusets blåa våglängder.
Med små mängder ljus, i kalla toner, lyfter sig byggnaden ut ur stadens brus. Genom att reglera nivån efter skymningsljuset, tid och stadens puls, något ljusare under de hektiska eftermiddagstimmarna sjunker nivån under kvällen för att smälta in i stadens nattljus.
Installationen som uppförts under Nobelveckan planeras att permanentas under 2021.
I år har staden önskat en extra förhöjning som ett bidrag till ”Nobel Week Lights”.
För att ge extra glans till den unika byggnaden installerar vi på takets balkonger en tillfällig ”guldkrona” av glittrande ljus att sprida över staden. Det varma glittrande ljuset mot den blå fasaden ger hela byggnaden en kunglig glans i Nobels anda.
Per Sundin ljusdesigner för tv, teater, opera, arkitektur etc , började som ljusdesigner i början på 80-talet på Pistolteatern och Stadsteatern i Stockholm. 1988 fick han arbete i tv-branschen och de senaste 40 åren har han haft en lång rad olika uppgifter som ljusdesigner.
Utöver att leverera ljusdesign till teater- opera, ballett och TV-dramatik har han också gjort ljusdesign till film, konstutställningar, musikvideor, konserter samt arkitektur belysning, bl.a bankbyggnader i Istanbul men också tornet på Stockholm Stadshus.
Sundin har också arbetat med en lång rad stora events såsom Nobelbanketten, Kungliga födelsedagar och bröllop, millennium firandet på slottet, invigningen av Friends Arena och internationella projekt som EurovisionSong Contest, vilket han gjort ljusdesign till ett flertal gånger i olika länder.
Sundin har i flera omgångar arbetat tillsammans med Ingmar Bergman – bl.a. med tv-dramat Larmar och gör sig till, Saraband samt uppsättningen av P.O. Enquists pjäs Bildmakarna.