När konstnären Eva Beierheimer stötte på Nobelpristagarna May-Britt Mosers och Edvard Mosers forskning om hjärnans positioneringssystem, vår inre GPS, blev hon intresserad av deras upptäckter om så kallade rutnätsceller i hjärnan.
I tidigare verk har hon utforskat triangelformer och punktformationer, något som också märks i detta verk. Experiment bygger på rumslig orientering och de triangulära mönster som observerats i Mosers experiment. Formerna påminner om Sergels Torgs ikoniska svartvita mönster.
Med Experiment expanderar mönstret till en tredje dimension, upp över trappan. En animation skapar en känsla av att trianglarna är i rörelse i ett konstverk som är inbyggt i själva trappstegen. Animationen reagerar på aktivitet i en specifik zon på torget.
Installationen påverkas både av förbipasserandes slumpmässiga rörelser, och av de som väljer att engagera sig mer medvetet genom att röra sig inom den interaktiva zonen. Utrymmet blir en gigantisk musmatta, där deltagarna blir ”musen” i experimentet som interagerar med konsten.
Eva Beierheimer är en österrikisk konstnär som sedan 2007 bor och arbetar i Sverige. Hon har studerat vid Akademie der Bildenden Künste i Wien, Iceland University of Arts i Reykjavik och Kungliga Konsthögskolan i Stockholm. Hon arbetar inom olika discipliner som installation, skulptur, grafik, teckning och mediakonst.
I sina platsspecifika konstverk interagerar Beierheimer med befintlig arkitektur och omgivning samt utrymmets fysiska och sociala förhållanden- hur det används och hur människor rör sig i det. Hennes verk är i dialog både med rummet och människors interaktioner i det.
Under de senaste åren har hon skapat flera offentliga konstverk i Sverige och Europa. Eva Beierheimer har visat sina verk i olika separat- och grupputställningar i Sverige, Österrike och runt om i Europa.
”Jag har alltid varit intresserad av att skapa flyktiga verk. Ljuset i sig är ogripbart och att använda det som material ger verket en temporär dimension. Jag uppskattar också de många olika sätt som man kan arbeta med ljus på. Det sträcker sig utanför skulpturernas gränser, där reflektioner och skuggor blir en del av konstverket.”