Moderna Museets deltar i Nobel Week Lights 2021 med Ragnar Kjartanssons neonverk Scandinavian Pain från museets samling.
Scandinavian Pain är en drygt tolv meter lång skulptur i rosa neon som visades första gången i Moss, Norge 2006. Då var den monterad på taket av en gammal lada, i vilken Kjartansson bodde en vecka för att genomföra ett ironiskt performance om den vemodige nordiske konstnären.
Sorgsen poesi i kombination med subtil humor återfinns ofta i Ragnar Kjartanssons konst. Handlöst kastar han sig mellan känslor av hopplöshet, undergång och livsglädje. Den romantiska bilden av konstnären – gränslös, sökande, lidande – finns där, samtidigt som han driver med den bilden. Han tycker att den skandinaviska folksjälen är djupt präglad av vemod och melankoli och detta berör han ofta i sin konst. Som konstnär använder han många olika uttryck och han är starkt influerad av teaterns motpoler tragedi och komedi. För Moderna Museets verksamhet Studion skapade han 2010 ”Natten. Erotik, folköl och melankoli” – ett performance i vilket han under 24 timmar utan paus spelade och sjöng Bellmans epistel Glimmande Nymf och drack folköl i en egendesignad scenografi av snöklädda berg.
Idén om det nordiska svårmodet, som fick internationell spridning med Ingmar Bergmans filmer, har en lång historia. Vid sekelskiftet använde flera nordiska konstnärer och författare med Edvard Munch och August Strindberg i spetsen just svårmodet som inspiration och uttryck. Pär Lagerkvist, Nobelpristagare och ledamot i Svenska Akademien, återvände ofta till de mörka känslorna i sina verk. Hans dikt Ångest, ångest är min arvedel (1916) är hans mest kända.
Ragnar Kjartansson föddes 1976 i Reykjavik och har studerat bland annat på Kungliga konsthögskolan i Stockholm och Islands konstakademi. Idag visar han sin konst i stora utställningar världen över. Han har haft soloutställningar på bland andra Kunstmuseum Stuttgart, The Metropolitan Museum of Art, New York, Reykjavík Art Museum, the Barbican Centre, London, the Hirshhorn Museum and Sculpture Park, Washington D.C., Musée d’art contemporain de Montréal, Palais de Tokyo, Paris, the New Museum of Contemporary Art, New York, Migros Museum für Gegenwartskunst, Zurich, Fondazione Sandretto Re Rebaudengo, Turin, the Institute of Contemporary Art, Boston, och the Carnegie Museum of Art, Pittsburgh.
Moderna Museet på Skeppsholmen i Stockholm invigdes 1958 och är idag ett av Europas ledande museer för modern och samtida konst. Sedan 2009 finns Moderna Museet också i Malmö. Moderna Museet samlar och visar konst från år 1900 och fram till idag. I konstsamlingen finns drygt 130 000 verk i olika tekniker samt en stor fotografisamling. Från att ha dominerats av tre huvudgrupper – svensk och nordisk konst, franskorienterad modernism samt amerikansk 50- och 60-talskonst – har samlingen utökats av banbrytande kvinnliga konstnärskap från 1900-talet och framåt samt konst från en globaliserad värld.
Ragnar Kjartansson föddes 1976 i Reykjavik och har studerat bland annat på Kungliga konsthögskolan i Stockholm och Islands konstakademi. Idag visar han sin konst i stora utställningar världen över. Han har haft soloutställningar på bland andra Kunstmuseum Stuttgart, The Metropolitan Museum of Art, New York, Reykjavík Art Museum, the Barbican Centre, London, the Hirshhorn Museum and Sculpture Park, Washington D.C., Musée d’art contemporain de Montréal, Palais de Tokyo, Paris, the New Museum of Contemporary Art, New York, Migros Museum für Gegenwartskunst, Zurich, Fondazione Sandretto Re Rebaudengo, Turin, the Institute of Contemporary Art, Boston, och the Carnegie Museum of Art, Pittsburgh.
Moderna Museet på Skeppsholmen i Stockholm invigdes 1958 och är idag ett av Europas ledande museer för modern och samtida konst. Sedan 2009 finns Moderna Museet också i Malmö. Moderna Museet samlar och visar konst från år 1900 och fram till idag. I konstsamlingen finns drygt 130 000 verk i olika tekniker samt en stor fotografisamling. Från att ha dominerats av tre huvudgrupper – svensk och nordisk konst, franskorienterad modernism samt amerikansk 50- och 60-talskonst – har samlingen utökats av banbrytande kvinnliga konstnärskap från 1900-talet och framåt samt konst från en globaliserad värld.