cyber|glow är en ljusinstallation som genereras i realtid baserat på interaktionen från besökarna. Den avslöjar de osynliga mjukvaruspår som direkt opererar ett interaktivt spel. cyber|glow förtrollar besökarna med ett storskaligt multiplayer-spel där de lär sig om Nobelprisade upptäckter. cyber|glow visar de immateriella lager av kod och data som driver spelet genom en generativ laserprojektion.

cyber|glow är en diptyk.
En del är ett multiplayer-spel, ett interaktivt spel. Besökarna kan välja en Nobelpristagare och styra dennes rörelser över den stora väggen via sin telefon. Genom att välja sin favoritpristagare och flytta dennes avatar, i form av en projektion, skapas illusionen av ett mingel med några av tidernas främsta vetenskapsmännen. Besökarna lär sig även om de vetenskapliga upptäckterna för vilka pristagaren fick sitt pris.

En ytterligare aspekt av cyber|glow är den realtidsobservation och det visualiseringssystem som producerar laserns rörelser, som i sin tur skapar ljuskonstverkets projektion. Projektionen visar de osynliga händelserna i spelet, åtkomst till databasen, systemanrop, nätverkshändelser och funktionsanrop som högfrekvent arbetar för att leverera spelet.

Mjukvara är det centrala medium som driver vårt digitala samhälle, tillhandahåller tjänster till medborgare, regeringar, aktivister och företag. Det är en rad osynliga och immateriella processer som genomför miljontals åtgärder per sekund, ovanpå alla de världsomspännande nätverk som också finns. Med cyber|glow vill re|thread avtäcka dessa osynliga processer och ge medborgarna en förståelse för den enorma skala mjukvara som omger dem.

Forskningen som denna installation baseras på har utförts inom ramen för WASP. Ett program med stöd av Knut och Alice Wallenbergs Stiftelse.

re|thread

re|thread

re|thread är ett tvärvetenskapligt kollektiv i skärningspunkten mellan mjukvaruteknik och audiovisuell konst. Erik Natanael Gustafsson är en ny mediekonstnär med dubbel expertis inom audiovisuell komponering och mjukvara för interaktiva installationer. Thomas Durieux är postdoktor och forskare vid KTH, specialist inom mjukvaruforskning och distributionssystem. Jonathan Ramirez är interaktionsdesigner och mjukvaruingenjör. Benoit Baudry är professor i mjukvaruteknik vid KTH med passion för mjukvarukonst. Verket cyber|glow är framtaget tillsammans med Ambar Troya, grafisk designer och spelkonstnär.

re|thread har tagit fram mjukvarukonst sedan 2019: Pellow, en webbläsar-konstinstallation hos Tekniska museet; RFC:675:08, en livevisualisering av internet under Nobel Week Lights 2020; re|traces of search, en beröringsprogramvara vid DIS 2020; Browser Chance Music, en sonifiering av personliga appar vid festivalen Visualia samt två onlineutställningar vid KMH, browser fingerprinting och Drift.

re|thread

re|thread

re|thread är ett tvärvetenskapligt kollektiv i skärningspunkten mellan mjukvaruteknik och audiovisuell konst. Erik Natanael Gustafsson är en ny mediekonstnär med dubbel expertis inom audiovisuell komponering och mjukvara för interaktiva installationer. Thomas Durieux är postdoktor och forskare vid KTH, specialist inom mjukvaruforskning och distributionssystem. Jonathan Ramirez är interaktionsdesigner och mjukvaruingenjör. Benoit Baudry är professor i mjukvaruteknik vid KTH med passion för mjukvarukonst. Verket cyber|glow är framtaget tillsammans med Ambar Troya, grafisk designer och spelkonstnär.

re|thread har tagit fram mjukvarukonst sedan 2019: Pellow, en webbläsar-konstinstallation hos Tekniska museet; RFC:675:08, en livevisualisering av internet under Nobel Week Lights 2020; re|traces of search, en beröringsprogramvara vid DIS 2020; Browser Chance Music, en sonifiering av personliga appar vid festivalen Visualia samt två onlineutställningar vid KMH, browser fingerprinting och Drift.